maandag - Reisverslag uit Kilifi, Kenia van Sara - WaarBenJij.nu maandag - Reisverslag uit Kilifi, Kenia van Sara - WaarBenJij.nu

maandag

Blijf op de hoogte en volg Sara

07 Augustus 2015 | Kenia, Kilifi

Maandag

Nadat we heerlijk hebben ontbeten vertrokken we om 8 uur vanuit ons luxe hotel. Vandaag gaan we over de serengetti terug naar de Ngorogoro crater waar we eerder al langs zijn gereden. De gids vraagt of we nog een dorpje in willen. Je kunt namelijk een aantal van die Masai dorpjes in maar dan willen ze allemaal wat van je, met je op de foto (tegen betaling) of je een armbandje verkopen. Ik wil dat niet, ik voel me dan opgelaten en verplicht al die dingen te doen maar ik wil geen armbandje, die foto wil ik misschien wel maar het is me het gedoe niet waard. Op de serengetti zien we nog allerlei dieren, weer veel zebra's en herten. Maar ook weer struisvogels, buffels en gnoe's. Vooral gnoe's zien we veel vandaag, ook een kudde bij elkaar van ik schat zo'n 2000 dieren. Gnoe's zijn eigenlijk ook maar lelijk maar toch of een of andere manier indrukwekkend.

De gids neemt ons nog mee naar een ander hippo-pool. Hier liggen tientallen nijlpaarden in modderig water te niksen. Je ziet ze constant bewegen en je hoort ze grommen. Als een nijlpaard poept gaat zijn staartje als een soort propeller rond die dan vervolgens die poep in de rondte slingert. Dat doen die nijlpaarden ook de hele tijd, dat die poep dan weer in t gezicht van z'n buurman komt maakt niet. Als we doorrijden vinden we nog een nijlpaard op het land, hij ligt half onder een bosje en lijkt wel dood maar is het niet. Hopelijk gaat hij snel richting het water want op het land als de zon hoog staat kunnen ze niet tegen. Maar ik vrees het ergste dat er iets met het beestje was en dat hij niet meer bij het water kan komen.
Iets later zien we weer een hoop jeeps bij elkaar staan en ja daar liggen weer een paar leeuwen. Wij kunnen ze niet goed zien door het hoge gras en we gaan niet veel moeite meer doen om tussen de andere jeeps door een beter plek te veroveren, we hebben gister de leeuwen al heel goed kunnen bekijken.

Ook als we het park uitrijden zien we niet veel bijzonders meer. Je wordt een beetje verwend op zo'n reis dat je een giraf of een enkele olifant al niet meer bijzonder genoeg vindt. Je kijkt er al bijna niet meer naar om. Verder maken we vandaag niet zoveel mee. Tegen 4 uur komen we aan bij onze nieuwe lodge. Deze lodge ligt net buiten de krater maar er lopen al een aantal herten voor onze veranda. Het is een prachtige kamer weer met een spectaculair uitzicht. We mogen niet te ver van de lodge vandaan omdat er ook regelmatig olifanten en buffels rondlopen, let's hope so! Morgen vertrekken we om 6 uur naar beneden de krater in. Ik ben heel benieuwd want hier schijnen heel veel dieren te zitten op een relatief klein gebied, hopelijk zien we een neushoorn want dan heb ik echt alles een keer gezien!

Dinsdag
En daar ging de wekker weer om 5.30, heerlijke tijd! Vandaag zou het koud worden maar dat hadden ze van gisteren ook gezegd en dat viel reuze mee. Dus vandaag wel een lange broek aan en lange mouwen maar ook gewoon slippers eronder. Het was heel erg mistig buiten en daardoor voelde het nog kouder aan. Om 6 uur gingen we rijden met ontbijtdozen mee om geen tijd te verliezen. Je kon echt geen hand voor ogen zien en het rijden op de rand van de krater was daarom best gevaarlijk. Na 20 minuten waren we bij de plek waar je naar beneden kan rijden. Het is best stijl daarom heb je in de krater 1 weg voor naar beneden en 1 voor naar boven. Beneden in de krater was het minder mistig maar nog steeds erg grauw. Het zag er voor mij daarom niet uit als het paradijs zoals het wordt omschreven. Of als het achtste wereldwonder. Ik vond het maar een grijze suffe vlakte. Na 5 minuten rijden zien we een aantal jeeps langs de kant van de weg staan. Waar kijken ze naar? Ik zie in de verte wat gnoe's en zebra's maar meer niet. 'There is your rhino', zegt onze gids. En ja hoor, daar heel ver in de verte tussen de andere dieren loopt een neushoorn. Met het blote oog zie je hem net lopen en zelfs voor de camera's van Maarten en Els is hij nog ver weg. Hij loopt rustig door richting en wat meer bossige gebied. Overdag zie je hem vaak niet omdat hij tussen de bosjes gaat slapen maar nu rond kwart voor 7 was hij nog net wakker. Wat een geluk! We hebben nu de big five compleet maar ik ben ook echt blij dat we dit bijzondere dier hebben gezien.

We hebben inmiddels het dak opgedaan en tijdens het rijden is het zo koud in de jeep. Peter en Els zijn volledig aangekleed in goeie jassen en sjaals. En ik zit daar in mn lange broek, dunne truitje en slippers. Ik vraag aan de gids wat de temperatuur is en hij zegt 4 graden. Ik had wel gerekend op wat kouder weer maar absoluut niet op 4 graden! Ik heb kleding bij me voor zo'n 15 graden wat hier toch ook best fris is, maar niet voor 4 graden! Ik heb het zo koud en honger omdat we nog niet hebben ontbeten. Ik had hele hoge verwachtingen van de krater en ondanks dat we nog twee keer leeuwen zien, paradijsvogels, nijlpaarden en nog diverse andere dieren die we inmiddels al vaker hebben gezien vind ik er niks aan. De foto's hier zijn niet mooi vanwege het licht, het is koud en we hebben dan wel de neushoorn gezien maar verder niks!

We eten ons ontbijt op aan een kleine waterplas met nijlpaarden. Gelukkig zijn er ook toiletten want waar Maarten al twee dagen last heeft van zijn buik is het bij mij vandaag opeens begonnen. Misschien vond ik het daarom ook niet zo leuk in de krater.

Rond 10 uur is het tijd om te vertrekken en gaan we terug naar de Lodge. Boven op de kraterring (waar onze lodge ook is) is het nog steeds mistig. In het restaurant is de open haard al aangezet voor ons en daar ben ik erg aan toe! We gaan er lekker voor zitten om wat op te warmen. Daarna krijgen we weer een 4 gangen lunch die ik niet helemaal weg krijg. Tegen 12 uur gaan we rijden terug naar Arusha, hier stappen we over in een ander busje wat ons naar de grens met Kenia brengt daar moeten we weer langs de immigratie en stappen we weer in ons Keniaanse safari busjes. Tanzania lijkt wel verder ontwikkeld dan Kenia. De wegen zijn in ieder geval een stuk beter en dat merk je gelijk over de grens want we stuiteren weer over de weg. Het is inmiddels wel al 6 uur geweest (t zijn echt lange stukken in de auto) en we moeten nog even naar onze bestemming van die avond. Het laatste stuk rijden we in het donker en omdat hier de chinezen weer druk bezig zijn met het aanleggen van een weg staan de borden naar de lodge verkeerd. Onze chauffeur is er wel vaker geweest maar kan zich de weg niet goed meer herinneren. Nadat een nachtwaker van Tsavo ons heeft begeleid komen we tegen 8 uur aan in onze laatste lodge. Het is een prachtig tentenkamp om een meer heen waar nijlpaarden en krokodillen leven. De tent is echt heel mooi en dit is duidelijk de mooiste van de hele week. We zijn op een ander stel na de enige gasten en ze zitten al op ons te wachten voor het eten. Onze chauffeur heeft het nog over een night gamedrive (leuk hebben we nog niet gedaan in t donker en dan is de kans groot om hyena's te zien en die hebben we als enige nog niet gezien!) maar als we klaar zijn met eten is hij al naar bed, jammer. Het is ook het beste eten van de hele week in een prachtig restaurantje wat uitkijkt op het water (wel donker natuurlijk). Als we na een avond met verhitte discussies met Carel waarbij Maarten zelfs even zijn geduld en kalmte verliest onze tent opzoeken heeft daar iemand van het kamp onze bedden half open gelegd en er zelfs een kruik ingelegd! Dat is hier helemaal niet nodig want het is hier ook 's nachts wel tegen de 20 graden maar toch de aandacht die ze er aan geven is leuk. Ik slaap voor het eerst weer eens een hele nacht door en hoor pas tegen 6 uur als het tijd is om op te staan de nijlpaarden knorren vanuit het water. Om kwart voor 7 melden we ons voor een kopje koffie/thee want we gaan om 7 uur een walking safari doen. Samen met Peter en Els en een gids wandelen we rond het meertje terwijl hij ons van alles vertelt. Er lopen zebra's en diverse herten en in het water liggen de nijlpaarden naar ons te kijken. We zien sporen van olifanten maar geen olifanten zelf (gelukkig want ik zie ze denk ik liever vanuit een auto) en het is zo fijn om weer wat te bewegen. De afgelopen dagen hebben we alleen maar gegeten en in de auto gezeten ongeveer.

Na een uur komen we terug en sluit Carel aan voor een ontbijt waarbij ik kies voor pannenkoeken, jammie! Na het ontbijt is het alweer tijd om te vertrekken en zegt de chauffeur dat we rechtstreeks terug naar Kilifi gaan. Dit staat echter niet in onze reisplanning die we hebben gekregen, er zou nog een lunch zijn halverwege bij een lodge die aan de grens ligt van Tsavo east. Dit is het park waar ik twee jaar geleden ook ben geweest en Carel ieder jaar naar toe gaat. De chauffeur belt met zijn baas en het is in orde. Om bij deze lodge te komen moet je een stuk door het park heen en onze chauffeur stelt voor om nog een kleine game drive te doen. We zijn weer helemaal enthousiast omdat we hier nog niet waren geweest. Eigenlijk ben je na 7 dagen safari wel een beetje klaar met dieren kijken. Maar onderweg naar het park waren we al een olifant tegen gekomen die de weg over wilde steken. Dit eenzame mannetje is groot en prachtig rood door het zand van Tsavo. De olifanten op de serengetti zijn zwart en donker maar deze is prachtig! Hij laat een paar keer zien dat we niet te dicht bij moeten komen door zich naar ons te richten en door met zijn oren te flapperen. Wat een machtige beesten zijn het toch!

Dus we doen nog een laatste game drive van 1,5 uur, hierin zien we nog meer olifanten en een grote groep van wel 15 giraffen van heel dichtbij! Bij de lodge is een drinkplaats waar we de zebra's zien drinken en we weer kunnen genieten van een warme (pfff) maar lekkere lunch. Dan is het echt tijd om naar huis te gaan en de safari af te sluiten. Deze laatste dag is zeker een mooie afsluiter voor een geweldige maar ook inspannende reis. Ik heb de meeste bijzondere en prachtige dingen gezien maar het constante rijden en het groepsproces (en de daarbij behorende verplichtingen) zijn best vermoeiend. Na 4 uur rijden komen we aan in Kilifi en zeggen we Carel, Peter en Els gedag. Cocky is nog niet thuis en we gaan eerst allebei even op bed liggen, het was super maar toch blij dat het voorbij is! Als Cocky thuis komt wil ze van alles weten en bekijkt ze onze foto's. We eten tosti want we hebben wel genoeg gegeten de afgelopen dagen en om 10 uur gaan we heerlijk naar bed, morgen geen wekker!

  • 07 Augustus 2015 - 16:35

    Kees:


    Super mooie reis.
    Was Carel heel de reis zo rustig, zoals op de foto?
    Groeten ook aan maarten els en peter!
    Emi en kees

  • 08 Augustus 2015 - 21:14

    Rob Michels:

    Hallo Sara,

    Ik hoop dat je nog geniet van de rest van je vakantie in Kenia, en ik ben reuze benieuwd naar de foto's.


    Groetjes,

    Rob en Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kilifi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2015

Laatste verslag

16 Augustus 2015

Donderdag en vrijdag

14 Augustus 2015

Nairobi

13 Augustus 2015

Mwangaza

12 Augustus 2015

Lunar park
Sara

Mijn verslagen voor Kenia 2015 komen hier!

Actief sinds 21 Juli 2015
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 5557

Voorgaande reizen:

21 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: